DLA ZAMÓWIEŃ POWYŻEJ 100 ZŁ - WYSYŁKA GRATIS

Szukaj

Trener snu PAM - wspieraj rutynowe czynności swojego dziecka.

Natalia, 14 grudzień 2020
Trener snu PAM - wspieraj rutynowe czynności swojego dziecka.

Autorka: Marijke, konsultantka ds. snu dzieci w Bureau van Slaap.

Dojrzewanie malucha

Zmagania przed snem, brak drzemek w ciągu dnia, odmowa jedzenia i mycia zębów, a także - co nie mniej ważne - suuuper wczesne pobudki! Znasz to?

Na co dzień otrzymuję zapytania od rodziców, czy mogłabym pomóc w uregulowaniu snu ich dzieci. Jeśli Ciebie także dotyczy ten problem, przeczytaj artykuł, który zamieszczam poniżej.

Metoda

W swojej pracy stosuję metodę Droomritme ©, w której najpierw staram się zidentyfikować, dlaczego sen dziecka nie przebiega prawidłowo, a następnie określam działania, które pomogą mi rozwikłać problem. Tylko w ten sposób można stworzyć odpowiednie rozwiązania, które skutkować będą większą konsekwencją i lepszym snem.

Zapewnij wsparcie i w przyjazny sposób określ ramy

Moje programy dla maluchów pomagają rodzicom w ustaleniu rutynowych czynności w ciągu dnia oraz wieczorem, przed pójściem spać. Powiecie, że łatwo je określić, a trudniej wprowadzić w życie. Zwłaszcza, gdy dziecko przeżywa akurat okres buntu. W jednej chwili jest naszym najlepszym przyjacielem, a w drugiej staje się irytujące i próbuje przekraczać granice.

W takich chwilach kluczowe jest zapewnienie wsparcia oraz określenie ram, aby maluch wiedział, czego może się spodziewać. W swoim programie oferuję wiele pomocnych w tym względzie narzędzi. Jednym z nich jest trener snu PAM.

Odpowiednia ilość snu jest bardzo ważna, aby uniknąć przemęczenia oraz dziecięcych napadów złości. W swojej praktyce stosuję tzw. "czasy budzenia", które odpowiadają naturalnym rytmom dziecka. Na przykład, dla dwulatka mogłabym zaproponować rytm 5-5. Liczby te wskazują, ile maksymalnie godzin powinno minąć od pobudki do drzemki i od drzemki do wieczornego snu. 

Kiedy wydłużamy liczbę aktywnie spędzanych godzin, kumuluje się zmęczenie i zasypianiu towarzyszą głośne protesty. Im bardziej zmęczone jest dziecko, tym bardziej ekstremalne staje się jego zachowanie (płacz i krzyk podczas kolacji lub kąpieli). Dobra wiadomość jest taka, że sen generuje sen! Im lepsze są drzemki za dnia, tym lepszy jest sen w nocy, a następny poranek zaczyna się później.

Więcej cennych wskazówek dotyczących snu Twojego dziecka

Moja rada, niech Twoje dziecko nie spędza wieczorów przed ekranem. Niebieskie i jasne światło aktywują mózg. Wydaje się, że dzieci relaksują się przed telewizorem lub monitorem, ale później muszą przetworzyć wiele bodźców, co utrudnia im zasypianie.

Na koniec dnia podaruj maluchowi swój czas na wyłączność. Dzięki temu dziecko nie będzie próbowało na siłę zwracać na siebie uwagę idąc do łóżka.

Postaraj się stworzyć wieczorną rutynę - powtarzalne czynności, które sprawią, że Twoje dziecko będzie samo wiedziało, kiedy powinno przygotowywać się do spania.

Trener snu PAM

Powtarzająca się w moim programie rada to użycie trenera snu PAM. PAM daje dziecku to, co jest kluczową częścią programu - tworzy wyraźne, czytelne ramy. Zmieniając kolory, wskazuje maluchowi, kiedy ma iść spać (czerwony), a kiedy powinien wstać (zielony). Na pół godziny przed pobudką światło lampki zmienia kolor na pomarańczowy, aby dziecko wiedziało, że musi się jeszcze chwilę pobawić w swoim pokoju.

Jest to łatwe do zrozumienia i zarazem bardzo efektywne!

Dlaczego używam trenera snu PAM w swoim programie?

Wolę PAM od innych trenerów snu, ponieważ nie wydaje żadnych dźwięków, takich jak tykanie zegara czy klikanie przycisków.

PAM ma fajny wygląd i może służyć także jako lampka nocna, w dodatku z automatycznym wyłączaniem, aby maluch nie musiał spać w oświetlonym pokoju.

Pingwin może stać się przyjacielem Twojego dziecka. Kolorowy system jest klarowny. Moje doświadczenia pokazały, że większość dzieci już w wieku 2 lat jest w stanie go zrozumieć. Czerwony znaczy zostań w łóżku!

Przykład z mojej praktyki

Niedawno skończyłam sesję z 27-miesięcznym dzieckiem, które wcześnie rano budziło swoich rodziców. Przed 5:30 rodzice odkładali dziecko z powrotem do jego łóżka, ale dziewczynka nie rozumiała dlaczego. Nie spała, dlaczego więc dzień nie mógł się zacząć? A kiedy było po 5:30 rano dziecku pozwalano spać w łóżku rodziców, bo uważano, że jest już prawie poranek.

O godzinie 5 w domu rozbrzmiewał głośny protest, bo dziewczynka musiała pozostawać we własnym łóżku. Czasami mogła spać w pokoju rodziców, a czasami nie. To wszystko było dla niej bardzo zagmatwane. Przecież dziecko samo nie potrafi określić czasu!

Dla tej rodziny PAM okazała się ogromną ulgą. Teraz, kiedy maluch się budzi, wie, co ma robić. Pozostaje w pokoju, gdy lampka świeci na czerwono i pomarańczowo lub idzie do rodziców, gdy ma zielone światło. Ważne jest, aby także rodzic pozostał konsekwentny. Nie zaleca się budzenia dziecka zanim trener snu zmieni swój kolor na zielony.

Podsumowując, mocno wierzę w Pam, a moje przekonanie nie jest sponsorowane. Postrzegam bowiem pingwina, jako wartościowy dodatek do mojego programu.

Zdjęcie: Creative Bonnie Duijs Studio

Napisane przez Marijke, konsultantkę ds. snu dzieci w Bureau van Slaap.

Jeśli chciałbyś się dowiedzieć więcej na temat programu dla maluchów lub uzyskać przydatne porady zajrzyj na moją stronę i śledź mnie na Instagramie - @bureauvanslaap.

Oświadczenie: wszystkie przedstawione w tekście przemyślenia i opinie są moimi własnymi, marka ZAZU kids nie miała na nie wpływu. 

Koszyk

Twój koszyk jest pusty.

Dokonaj swoich pierwszych zakupów